Summering Robline RiksCup 2019

Det är 50 besättningar i Sverige har deltagit i årets rankingserie i 606. Inför finalregattan i Lidköping var Honolulu baby 822 med Jonas Hamberg, Gunnar Alaeus i ledningen. 822 kom dessvärre inte till slutuppgörelsen. I praktiken hade 7 besättningar tillräckligt mycket poäng för att kunna vinna Rikscupen – Robline 606 Cup 2019.

Vid sjösättningen i Lidköping denna milda höstmorgon den 28e september var stämningen extra kylig mellan besättningarna i 909 Wilda, 101 Bisse-Pisse, 226 Storken och 428 Tung XII. Wilda hade med sig en 2a från Hudiksvall, 3a från Uppsala och 6a på SM. Bisse-Pisse segrade i Hudiksvall, kom 2a i Uppsala och 11 på SM. Storken vann i Uppsala och var 5a på SM och Tung XII hade en 4a från Uppsala, 2a från Stockholmsregattan och en 20e plats från SM i bagaget.

Lördagens seglingar arrangerades av ett rutinerat och som alltid professionellt team i Segelsällskapet Westgötarne (SSW). Fyra seglingar i lätt till mellanstark vind från sydost genomfördes i en rask fart. Jonas Berntsson och Magnus Lundberg i SWE 161 vann första racet, Henrik och Emil Hansen i SWE 208 spikade i race nummer 2. I det tredje racet vann det lokala teamet Pontus och Jan Apelberg i SWE 548, som traditionen trogen gjort sin årliga Lidköping-comeback. I lördagens avslutande race vann Per Borgström och Fredrik Edgren i SWE 226. Efter första dagens seglingar var Berntsson/Lundberg i klar ledning.

Under en väldigt trevlig regattamiddag i SSWs klubbhus med alla seglare och arrangörer korades vinnarna i Robline Cup 2019. Charlotte Bornudd-Gelin och Mikael Gelin i Wilda vann med en totalpoäng på 220,5. ”Det känns otroligt skönt att slå alla västkustbåtar på deras hemmaplan” säger en
mycket nöjd rorsman på Wilda.
På andraplats i rikscupen kommer Tomas Strömer och Erik Lindqvist i Bisse-Pisse med en totalpoäng på 207. ”Vänta bara till vi har hemmaplan i Söderhamn nästa år, då kan ingenting stoppa oss, vi har redan samlat på oss flera roder i reserv”, hälsar Tomas.
Bronset gick till Björn Gustavsson och Jonas Lindberg i Tung XII. ”Trixet i år var att psyka och skrämma upp övriga besättningar med hot om kontrollmätningar av skotpunkter och mätmärken – det gav utdelning” skrockar styrelsens mätningsman och rorsmannen Björn på 428. Totalresultatet i Robline RiksCup 2019 finns här

Vi gratulerar medaljörerna, och vi tackar våra sponsorer ifrån Robline (Teufelberger) och North Sails för fina bidrag till prisbordet!

På söndagen genomfördes två seglingar i lätta vindar. I dagens första segling vann Berntsson/Lundberg och i det avslutande racet vann hemmafavoriterna Apelberg. Det handlade inte enbart om att slå på skiften utan att hitta rätt stråk på såväl kryssar som länsar. Tryckvariationerna var mer utslagsgivande än skiften. I Kinneviksregattan segrade Jonas Berntsson och Magnus Lundberg ifrån Stenungsunds SS. På andraplats kom Pontus och Jan Apelberg ifrån SSW och på tredjeplats kom Charlotte Bornudd-Gelin och Mikael Gelin ifrån Upsala SS. SSW bjöd på ett generöst prisbord med bland annat verktyg ifrån Bahco, m.fl.