Nyheter – Regelverk rikscupen 2015

paragraf rikscup

Inför 2015 inför vi några förändringar kring rikscupen. Allt är inte klart ännu men merparten av regelverket presenteras redan här och nu.

Framförallt sker ändringar kring erhållande av lotter för den stora utlottningen av sponsorpriser som sker i samband med finalregattan. Syftet är att boosta deltagande och premiera de som är flitiga och är med och seglar många regattor.

Resultaträkning (oförändrat)

Fem regattor inkl SM ingår i cupen.

Resultaträkning enligt Lågpoängssystemet (KSR appendix A och appendix S – S16.1).

De fyra bästa regattaresultaten räknas.

Det är bara seglingarna på lördagen under avslutningsregattan som räknas med i cupen som regattaresultat. Det är med andra ord ställningen efter första dagens seglingar som gäller.

Prisutdelning sker i samband med regattamiddagen Hudiksvall lördagen den 3:e oktober.

Erhålla lotter för utlottningen av sponsorprisbordet (nyhet)lotter

• Man får en lott per regatta man deltager på
  • Om man är med på 3 regattor – får man en extra lott
  • Om man är med på 4 regattor – får man två extra lotter
  • Om med är med på alla 5 regattor – får man tre extra lotter

Om man är med på alla fem regattorna så erhåller man därmed åtta lotter.

Närvaro för att kunna utnyttja sina lotter (oförändrat)bingorulle

Man måste vara med på avslutningsregattan (inte bara anmäld) och tillhörande regattamiddag för att vara med på utlottningen.

Oavsett hur många lotter man har så kan man bara vinna ett pris.

Medlemskap i 606-förbundet (nyhet)

From 2015 krävs medlemskap i 606-förbundet för att få vara med och erhålla priser för rikscupen.medlemskap

Man skall också vara medlem innan regattan för att erhålla en lott. Man kan därmed inte i efterhand ”köpa” sig till lotter.

För att vara med och segla en regatta kräver i sig inget medlemskap (SM exkluderat).

Ett tips är därmed att redan i god tid innan säsongen betala sitt medlemskap.