Intervju SM vinnare 2008

1) Vilka klasser hade du seglat innan 606?

Pelle
Jag lärde mig segla i en Optimist men eftersom jag inte började segla förän jag var 12-13 blev det ingen kappsegling i jolle utan jag började segla kölbåt på de lokala LYS-seglingarna, mest med en kompis och hans farsa i deras olika båtar. Sen blev det mer LYS-kör med en Elvström 717 som jag hade ihop med en kompis innan vi började köra entyp i J/24 1990. Sen har jag seglat en hel del Express parallellt med 606 och dessutom lite h-båt och olika större båtar. De sista åren har jag också kört en del 2.4mR på hemmaplan.

Björn
Jag började i optimist i 7 års åldern och seglade de lokala kvällskappsegligarna runt kullavik,sedan blev det E-jolle när jag blev lite större och efter det började jag segla LYS med Pelle och några andra gamla klass kompisar…detta utveklades till entyp med J24.an för att sedan när den klassen dog till 606.an…

2) Har du vunnit SM tidigare i seglings? klass, år?

Pelle
Detta var min första SM-seger. Vi har varit tvåa på 606-SM två gånger (2003 och 2006), trea en gång (1996). Vi var trea på ett j/24 SM runt 1995. Sen har jag ett silver i Express från 2005 och ett brons i IMS 2007.

Björn
Jag har vunnit skol SM en gång på 70 talet i optimist…antagligen preskriberat nu..hoppas jag = )…se ovan för resten av resultaten..

3) Vilket började du segla 606?

Vi började 1995

4) När bildade ni en besättning?

Vi har seglat ihop i olika båtar sen 1986, Först i en Elvström 717 sedan J/24 och sen 606.

5) Hur många SM i 606 har du varit med om?

Vi har seglat 13 SM ihop (alla sedan 1995 utom 2002 då vi inte hann klart med den nya båtten)

6) Nämn din partners bästa egenskap?

Pelle
Han står ut med mig…..skämtåsido så är Björn jäkligt bra på att hålla rulle i båten även i halvtaskiga lägen

Björn
Pelle har en förmåga att ta hand om det mesta när det gäller det tekniska med båten, så grund inställningen är väldigt bra.( utan att jag behöver bry mig.. = )

Sedan sköter Pelle taktiken helt och hållet…så det behöver jag inte heller tänka på…sedan är Pelle lång och tung..så jag behöver inte “hänga ” heller..

Pelle funkar också som skvättskydd…

7) Nämn din bästa egenskap i båten?

Pelle
Enveten seglare..

Björn
Styr snabbt…

Vad tror du det var som gjorde att ni vann i år?

Pelle
Tja …vi hade lite tur..sen tycker jag att vi förbättrat vår undanvindsegling jämfört med tidigare både fartmässigt och taktiskt. Jag tror faktiskt vi tjänade mer på länsarna än på kryssarna under årets SM. Annars är väl vår styrka att vi har tillräckligt bra speed i alla vindstyrkor. En annan faktor som jag tänkt på är att vi seglade inte bra första dagen vilket gjorde att vi seglade mer taktiskt extremt under dag 2. Som det blev var det ju väldigt framgångsrikt med 1,1,5 under dag då alla andra toppbåtar hade minst en dålig segling men vi tog rätt stora taktiska risker för att nå dit.

Björn
Ren tur…plus att det blåste tillräkligt för att surfa från och till på sista länsen i sista seglingen…

9) Vad var det svåraste under årets SM segling?

Pelle
När man vinner är inget svårt men ”low-pointen” var 3:e seglingen när vi seglade riktigt dåligt och var totalt i ofas.
Sen var förhållandena under 2:a dagen riktigt luriga med smala ”korridorer” med högre vindstyrka som var svåra att se.

Björn
Det svåraste från min horisont sett var att hålla fart i båten, vi brukar ha en hög toppfart när allt går som det skall men i år var det inte så

det innebar att vi måst segla mer taktiskt rätt än att vi kunde lita på att speeden skulle ge oss resultat…

10) Rangordna dessa grejer för att kunna få fart på en 606.

a. Båtvikt

b. Besättningsvikt

c. Båtens ålder

d. Segel

e. Bra däcksutrustning

f. Samspelt besättning

g. Bra botten, köl och roder.

h. Innermodul.

i. Tid i båten

j. Mast/bom

Pelle
Det här är en omöjlig fråga för att man kommer inte fram om man inte har ett komplett ”paket”. Det är ju helt klart att går bra att segla med en gammal båt utan innermodul och med risig däcksutrustning (SWE559) men utan bra segel, bra botten och en samspelt besättning kommer man inte att lyckas. Sen tycker ju jag att bra grejor på båten är en billig försäkring mot irritationen när något går sönder eller inte funkar. Vad gäller besättningvikt är 606 lite udda….de flesta kölbåtar går ju bättre ju mer vikt men har men det verkar inte gälla 606. Jag tror 170-200 kg är bra riktvärden.

Björn
Segel,segel,segel…och en båt som håller ihop… = )

11) Vilket tips vill du ge en som kommer ny till klassen?

a. Träning (vad är det viktigaste att träna på för att komma igång i en 606a)

b. Båtköp, Vad ska jag titta på om jag vill ha en färdig båt?

c. Något annat som är bra att veta?

Björn
a. Trimning av rigg och seglen..för att få fart i båten, är a och o sedan kan resten komma ( båthantering mm ) har man inte en tillräkligt snabb båt så hjälper inte en samtrimmad och taktiskt slipad besättning…
b. skaffa en en båt med så få trimmtampar som möjligt…
c. skruva bort skotskenan till storskotet om en sådan finns och ersätt den med en hanfot…

12) Vad är viktigast att träna för att bli bra i stora fält?

Pelle
Det absolut viktigaste är att ha bra allroundspeed. Om man inte går fort nog för at hålla sitt spår ut från starten hjälper det inte med perfekta gippar. Vad som fövånar mig lite är att folk läser trimguiderna och sedan struntar man i vad som står i dom för att man orkar inte justera riggen eller kapa spridarna till den rätta längden eller vad det nu är. Trimguiderna som segelmakarna har är väl ingen absolut sanning men dom representerar i alla fall en punkt att starta från som man vet funkar. När jag har börjat med en ny klass så börjar jag med att ställa in båten exakt som segelmakarens trimguide säger och sedan kan man utveckla sitt eget trim från det. Sen skall man inte underskatta värdet av tid på vattnet för att utveckla farten, gärna ihop med en träningspartner men även ensamtid är värdefull.
När man sedan har seglat tillräckligt mycket för att ha rätt fart så sitter manövrarna där också, 606:an är ju inte någon svår båt att hantera.
Bottenfinish är en annan sak som en del slarvar med vilket jag tycker är obegripligt eftersom båten är såpass liten och det är varken dyrt eller särskilt jobbigt att skaffa sig en perfekt botten. En bra botten, köl och roder är ju dessutom en engångsinvestering som man inte sliter ut som ett ställ segel.
Vad gäller att köpa båt så är charmen med 606 att allt verkar funka. Man måste inte ha en ny båt utan vill och orkar man går lika bra att renovera ett vrak. Det jag hade tittat på om jag skulle köpa båt att använda som den är är vikten och riggen(förutom allmänskicket då). Skall man göra en totalrenovering är vikten rätt ovesäntlig eftersom det lätt går att banta en gammal båt när man bygger om den. Segel tycker jag spelar mindre roll vid köpert för det vill man ha nya iallafall. Den bästa masten är nog fortfarande en gammal ”guld-selden” i bra skick men Benns och Super-spar är nästan lika bra. De svarta John-masterna som är rätt tunga tror jag är lite sämre.

Björn
Starter och Stagvändningar…en hyfsad start och några bra slag så är man bland de 5 första båtarna förhoppningsvis..några dåliga slag och man sjunker ner i fältet och får dålig vind…

13) Vad är roligast Ban- eller distans-segling?

Pelle
Bankappsegling är helt klart….sen giller jag havskappsegling också men runt öarna i skärgården har jag inte mycket till övers för.

Björn
Jag måste säga att distans segling är den formen jag gillar mest…då jag seglade mycket “djungelsegling” i min ungdom runt skärgården

på västkusten…tyvärr blir det inte mycket kvällskappsegling i dagens läge på västkusten i 606:a…

Hej Från Pelle o Björn

SWE-243 och 244 får nytt liv, del 4

Läs sista delen i Mattias inlevelsefulla berättelse om SWE 243 och 244.

Söndag 6 januari (kl 15.00 – 20.30):

Inmätning av balksystemet i båten. Här gäller det att vara noggrann så att inte hela innermodulen hamnar för högt upp i båten, för här är det klassregeln som styr. Vi valde att göra så att vi plastade in balksystemet innan däcket plockas av, allt för att ha en så styv båt som möjligt när sedan däcket tas av, för den blir nog sladdrig annars.

Rengöring av båten inför plastning och uppruggling av ytan i det nyplastade balksystemet och så fast med det, vi fick fast cirka 80 procent. Kändes väldigt knöligt att få fast det framför kölen nu, när däcket fortfarande sitter monterat. Det får vi ta sedan.

mattiasheiding1

Tisdag 8 januari (kl 18.00 –-23.00):

Avmontering av däcket, först ur borrning av alla popnit, sedan tog vi hjälp av fogsvans, kniv, koben och hammare, gick till slut, det hela satt plastat ihop så det var lite jobb och slit med det hela.
Sedan fortsättning med fastplastningen av balksystemet, inte riktigt klart men sitter nu till 95 procent fast.

Söndag 13 januari (kl 17.30-22.00):

Ursågning av sista delen på gamla innermodulen som vi inte kommit åt när däcket satt på, samt en ”krok” i fören som antaglingen används när båten lyfts omkring på Monark i byggnationen för si så där en 36 år sedan (denna krok fanns bara på en av båtarna). Antagligen någon person som skulle på lunch och inte orka”r ta ur skrotet.
.
Den nya durken lades på plats och började passas in, samt borrning av hål för fyra ”mansluckor” så att det går att nå samtliga utrymmen i framtiden, två nere i kölfickan, en framför maststöttan samt en på vertikalen baktill. Durken lyfts sedan ur, för att plasta fast återstoden av balksystemet samt maststöttan (en liten stötta framåt från tvärgående balk).

Tisdag 15 januari (kl 18.30 -22.30):

Inpassning av durken, en del sågande, slipande, pyssel o papp, efter en del finlir så passar den kanon. Innan inplastningen drog vi dit roderbeslagen igen (trots att båten inte är målad ännu) men vi insåg att det blir onödigt krångligt att få dit dem när durken ligger i (går att nå men det är onödiga gymnastiska övningar, som vi kan behöva utnyttja vid justering, eventuell
kommande åtdragning). Innan fastplastning av durken, så lade vi på däcket – löst för att sedan lyfta av igen vid plastningen av durken – för att kontrollmäta att durken hamnar rätt i höjd enligt klassregel, allt är enligt boken!

Durken plastas så fast både i balksystemet och i skrovsidorna.

mattiasheiding2

Torsdag 17 januari (kl 18:30 – 21.00):

Dags för återmontering av däcket, däcket läggs upp och ner, slipas av samtliga kanter för att få fäste samt bort med alla gamla plastrester, återmontering av stävbeslag. Sikaflex (den limmande varianten) läggs på båtkanten på med däcket, viss intrimmning och sedan dit med alla popnit! Därmed har vi åter en båt i en del, desstom denna gång som dubbelbottnad variant.

Därmed avslutar jag denna rapportering, det som återstår är färdigställande av köl, montering av köl, hela paketet ska målas. Däckslayouten skall vi jobba på med innan säsongen drar igång, men nu blir det skidåkning för hela slanten ett tag!

Mattias Heiding

SWE243 och 244 får nytt liv del 3

Häng med i tredje delen av Mattias Heidings berättelse om SWE 243 och 244!

Del 3 i berättelsen om renoveringen av SWE243 och 244. Av Mattias Heiding.

Iordningställande av formarna för innermoduler (cirka 10 timmar och en del pengar):
Eftersom formarna inte varit använda på ett antal år och legat ute fanns en hel del att göra på dem, in i värmen med dem, skura av dem ordentligt, polera upp dem och plocka ur gamla rester.

Tack och lov är det verkliga proffs som använt dem det senast så de är i perfekt skick utan skav och allt för mycket gamla rester kvar, vilket skall kunna ge fina resultat vid våra plastningar.

Lördag 8 December (3 personer, 8 timmar):
Plastning av första balksystemet, lite trixit, balkarna är ju ganska smala, och med vår ovana så vill det väldigt gärna ”fälla ihop sig” med alla mattorna i formarna, men till slut lyckas det, här gäller det att använda rikligt med plast och mätta mattorna så det verkligen härdar och blir bra resultat.

img_6632

Söndag 9 December (2 personer, 1 timma):
Urknäckning av plastjobbet i formarna samt sågning av kanterna. Balksystemet ”knös” ner i båten för framtida fastplastning.

Tisdag 25 December (2 personer, 5 timmar):
Plastning av första durken, gelcouten målades ca 1.5 timma innan själva plastningen, när den så väl drar igång är det ”hårt arbete” som gäller (åtminstone för en kontorsråttas mått mätt).

Det gäller att ligga i. Som alla förstår, börjar härdningen omedelbart (förhoppningsvis om man blandat rätt med härdare) och det gäller ju att lägga hela formen, alla lager, inkl. divincell vått i vått i vartannat. Jobba på bara, skydda Er väl med allt vad marknaden har att erbjuda avseende skydd, för detta är farliga grejer. Ventilera väl, men inte temperatur under +15 grader. Det är nu man inser första blundern i denna renovering, det var inte överintellegent att handla båt i Oktober och November och satsa på att ha båda båtarna klara till midsommar, svårt med tempen, men vi kämpar på och är lyckligt lottade som har tillgång till lokal och än så länge en mild vinter.

Onsdag 26 December (2 personer 1 timma):
Urknäckning av plastjobbet i formarna samt sågning av kanterna. Durken läggs i annat lokal, eftersom ytterligare plastning väntas.

Lördag 29 December (2 personer 4 timmar):
Iordningställande av formarna för plastning av innermoduler för båt nummer 2 i vår renoveringsserie.

Söndag 30 December (2 personer 5timmar):
Samma underbara arbete som Juldagen, hårt och skoningslöst! Känns underbart efteråt.

Måndag 31 December (2 personer 1 timma):
Urknäckning av plastjobbet i formarna samt sågning av kanterna.

Tisdag 1 Januari (2 personer 4 timmar):
Samma jobb som Lördag 8 December.

Onsdag 2 Januari (2 personer 1 timma):
Urknäckning av plastjobbet i formarna samt sågning av kanterna.

Samt transportering av SWE244 till lokalen för plastning, båda båtarna står nu i samma lokal, vad som för tillfället kan räknas som ett 606-center, i alla fall för Stenungsund´s räkning sett.

SM2010 i Karlshamn

Karlshamns Segelsällskap kommer alltså att arrangera svenska mästerskapet i 606 2010. Karlshamn är ett känt tillhåll för 606-seglare och med erkänt fina faciliteter och seglingsvatten så var beslutet lätt för styrelsen när KSS meddelade sitt intresse att arrangera SM. Klubben har många aktiva seglare och har dessutom tillgång till några lånebåtar. Många olika klasser har under åren seglat på vattnen utanför Svanevik så erfarenhet finns det gott om. SM i 606 arrangerades i Karlshamn 1995 och då med rekordmånga deltagare. Kan vi upprepa det även denna gång? Besök gärna KSS hemsida för mer information om klubben.

1 101 102 103 104 105 115