Final i Norr Cup

Den 11 – 12 september seglades finalen i Norr Cup i Hudiksvall med 13 båtar på startlinjen från 5 olika Norrlandsklubbar. I lätta vindar vanns helgens seglingar av säkra Tomas Strömer och Erik Lindqvist på SWE 931 med serien 1-1-3-2. Det blev mer kamp om platserna bakom där Pontus Jansson och Oskar Walheim på SWE 420 kom på andra plats med 14 poäng tätt följda av Jonas Enerud och Emma Enerud på SWE 420 med 15 poäng på tredje plats. På fjärde plats kom Petter Conradssson och Jacob Isaksson på SWE 896 med 16 poäng. Riktigt tight.

Sv 606-förbundet gratulerar Tomas och Erik till en välförtjänt seger. Hoppas att vi alla kan ses på regattan i Lidköping 2-3 oktober. Anmälan mm finns i Sailarena här ==>

SM i Åmål – en prövning för oss 606-seglare !

Äntligen dags, SM i 606. Årets höjdpunkt för 606 segling och nåt som vi alla sett framemot sen vi satte i båten första gången på vårkanten.

Här följer en rapport av SM sett från en västkustbåts synvinkel.

För en gångs skull är vi tidiga till SM i år, bara 15 mil att köra från Stenungsund till Åmål och vi vill ta chansen att redan på torsdag gå ut och köra på yttre banan. Väl i Åmål möts vi av trevliga funktionärer och välordnad klubb. Ut direkt på vattnet för att känna på den krabba sjön i änden av Dalbosjön i det yttre banområdet.
Det kryllar av 505’or, men inte många 606. I väldigt lätt vind tar vi oss ut den 2-3 Nm långa utseglingen. Vinden ökar långsamt men i höjd med Fogden ökar den markant när vi är fria från den läande skogen. Vi funderar en stund hur det kommer att gå att segla på inre banområdet med, för denna dagen väldigt varierande tryck! Vi möter SWE 905 som varit ute och kört, men sen är vi ensamma. Väl ute på öppet vatten är det sydvästlig vind och en härlig krabb ngt oregelbunden sjö. En sån där sjö man får titta framåt 10-20 m för att hitta ”spåret” mellan vågorna och ägna majoriteten av uppmärksamheten på just dom där vågorna. Vi har bestämt att använda vår 4 år gamla stor med lite mer power ihop med en ny fock. Det känns bra i båten idag i den krabba sjön och vi får också möjligheten att köra lite mot förra årets mästare Håkan & Johan.

Första race dagen, Fredag 13/8

Efter en god natts sömn på den fina Örsnäs camping, är det dags för seglarmöte och information och sen att ta sig ut på yttre området. Idag börjar det med relativt lika förhållande som vi hade när vi trånade på torsdagen och vi känner att vi har allt förberett, lite oroande med tidvis lättande vind, men O.K tryck. 505 går iväg enligt plan och vi börjar vår startprocedur. C:a 5 min före start ligger linjen helt O.K, men sen ökar vinden plötsligt och vrider 20-30 grader åt väst. Kraftig lovartsfördel och alla ligger och trycker vid startfartyget. Det kan ju bara bli allmän omstart när alla ligger och trycker i lovart och så var det i detta fallet också! Nu blev det dock problem eftersom 505 redan var igång och det går inte att ändra banan, så vi får vänta…himla otur och det kan väl bara bero på att det är fredagen 13:e….. Efter en låååång väntan hade äntligen 505 kommit iväg på sitt andra race och det var vår tur igen. Nu en mer västlig vind och ganska skiftigt, även här ute på yttre området. Linjen som låg ganska jämn för 505 har under vår startprocedur gått åt söder och det blir en väldig lä fördel.

Vi ligger på, eller nästan över linjen nära lä-flaggen, men når inte upp. Vi är inte ensamma om detta och alla båtar försöker på bästa sätt komma över på babords hals för att segla ”den länga bogen” mot kryssmärkena. 3 båtar sticker speciellt iväg, SWE 161, SWE 226 med SWE 357 strax bakom och några andra hack i häl. Det blir fina länsar med hyfsad vind där man kan jobba i vågorna. I start 2 blir det lite samma segling med lä-fördel och snabbt slag SWE 161, SWE 493 och SWE 905 kommer iväg bäst och får en relativt bekväm resa runt i något ökande skiftig vind. Väl i mål börjar klockan närma sig 17.00 och seglingsledningen är inte så sugna på ett 3:e race för oss tyvärr….så det blir insegling och Stadshotellet istället – ett säkert kort om ville träffa andra seglare den här regattan!

Andra race dagen, Lördag 14/8

Vi vaknar till lite vinande vind runt stugan, det blåser ordentligt idag! Väl nere i klubben åker dessutom efter ett tag ett gäng flaggor upp, nästan att helt flaggspel för att visa att 505 seglingarna är avbrutna och våra är uppskjutna. Vi 606 seglare väntar en timme  och får sen ensamma gå ut på den inre banan. Vinden har gått ner något nu mitt på dagen och första seglingen i syd till sydvästlig vind körs igång. Vinden fortsätter lätt tills vi kommer till kryssmärket då laddar det på med lite spridda skurar – inte helt lätt att förutse var vinden är bäst, men 161, 933 och 357 fixade det bäst och kom in på topp placeringarna.

Byar på 15 m/s eller mer hade uppmätts i en nu något västligare vind. Vet inte om detta var ”torgvinden” dom hade pratat om tidigare eller om detta var nåt ngt sydligare med lite mer byggnader och skog och kullar i vägen, för byigt var det kan vi lova! En rejäl utmaning  för alla seglare och några fick dessutom se sin båt ligga med masten längs med vattenytan och visade kölen. De som bemästrade förhållandena bäst var SWE 357 med en imponerande jämn serie, men också de gamla uvarna i SWE 161 och dessa två båtar ryckte i toppen med ett glapp på 10 poäng ner till SWE 493 och hemma seglarna i SWE 226.

Dagen slutade som dagen före – en trevlig middag på Stadshotellet och för vissa fortsatte lördagskvällen. Åmål by night – det verkar funkar bra på en lördag om man skall tro rapporterna dagen efter….

Tredje dagen, Söndag 15/8

Sista dagen med sprint race! 505 orna har nu gått ut på yttre banorådet och vi är ensamma på det inre. Trots kort utsegling är många ute tidigt och testar på dessa nyckfulla vatten i en vind som ligger mest på väst, men ibland dimper det ner ngt från syd och ibland ngt från mer nordlig riktning. Är den västliga till nordvästliga vinden den berömda Torgvinden? Vi sitter och spekulerar och försöker förstå vindarna och det är skönt att se att vissa byar kan man faktiskt se, men vissa dimper bara ner….. det blir väldigt spännande segling! Vinden är c:a 3-6 m/s, men ibland toppar det med byar på 7-8 m/s och ibland dippar det också till nära noll

1:a start med läfördel, men mer tryck på höger som sakta försvinner….fokus på byarna och mkt span efter vindbyar och torgvindar och mindre span i seglet. I SWE 493 är vi väldigt nöjda att segla upp oss väldigt bra efter kollapsen av vind på höger på första kryssen till 3:a, men får sen se  på sista länsen en fantastisk puff på högersidan (norra sidan av banan) och vi tappar plötsligt 5 båtar på de sista 200m segling mot mål….frustrerande! Så här fortsätter seglingarna på söndagen, det är svårt på banan, korta race och betydelsefulla starter. Några som klarar av detta mycket väl i resterade seglingar är Islinge seglarna SWE 933 med en fantastisk serie  6,4,4,1 i sprintracen på söndagen. Imponerande också av Team One Sails SWE 357 att hålla ihop det och trots att dom ibland är nere i källaren på söndagen klättrar dom alltid upp och viker aldrig ner sig!

Det är bara att gratulera och lyfta på hatten för välseglande SWE357 som seglar som de hade 100 år erfarenhet i bagaget. Väl seglat! Tvåa slutade också mycket välseglande Team Helander i SWE 161 med väldigt fin serie och bronspeng till hemmaseglarna SWE 226 efter också en mycket jämn serie!

Till sist ett stort tack till arrangörerna Segelsällskapet Åmålsviken, som trots svåra förhållanden fick till en regatta med 10 seglingar!

SM 2021 i Åmål sammanfattat av Hans Oskarsson SWE493

Stockholms 606-regatta 2021

I år kommer Stockholms 606 Regatta att seglas i Sprintformat på motsvarande sätt som man gör i Allsvenskan Segling. 6-8 båtar kommer att köra i varje heat och det kommer att bli full fart med många roliga seglingar. Som vanligt ingår regattan i Svenska 606 förbundets Rikscup.

Antalet platser kommer att vara begränsat så först till kvarn gäller. Anmäl dig via länk nedan senast 20 augusti. Mer information och inbjudan kommer snart att publiceras hos S606K.

http://www.s606k.se/stockholms-606-regatta/

Rikscupen har startat!

USS har just haft sin årliga regatta med fler klasser. Där även 606’or var med och seglade. Det blev inte så många båtar, endast 4 st, 2 båtar från Uppsala,1 från Hudiksvall och 1 från Sundsvall. Det blev tight om förstaplatsen där Johan Mattson/Mats Wahlberg på SWE475 och SWE813 med Åke Medén/Anna-Lena Nilsson slogs om första platsen. Vinnare blev Johan/Mats på SWE475.

Nu ser vi fram emot SM i Åmål 13-15 augusti och regattan i Stockholm 4 – 5 september. Om ni inte redan anmält er till SM så gör det så snabbt som möjligt. NoR med info om boendeförslag finns här ==>

Notice of Race


International Swedish Championship for 606 and 505
August 13-15, 2021
Segelsällskapet Åmålsviken
Åmål

  1. Rules
    1.1. The regatta will be governed by the rules as defined in the Racing Rules of Sailing
    (RRS) and with appendix S.

    1.2 The 606 and 505 class rules will apply.
    Swedish National prescriptions do apply and will be published on the official notice
    board located at SSÅV Race Office Area.

    1.3 Boats may be required to display advertising chosen and supplied by the organizing
    authority.

    1.4 Competitors shall when afloat wear personal flotation devices. This rule does not
    apply to short-term replacement or adjustment of clothing or personal equipment, or
    when competitors are in the harbor or under deck. Wet suits and dry suits are not
    personal flotation devices. This changes RRS 40. A boat that breaks this rule may
    be warned or penalized at the discretion of the protest committee.

    1.5 When the water temperature is below +14°C clothing given a good protection against
    cooling in water shall be worn – wet suit, dry suit or similar

    1.6 All Competitors to follow the instructions from the Race Committee regarding the
    behaviour on shore and offshore related to local and national Corona restrictions.
    This might also have impact on the planned social arrangement such as After Sail
    and Regatta dinner.

  2. Eligibility requirements
    2.1 Each participating boat shall be insured with valid third party liability insurance.

    2.3 The competitor that is in charge on board shall follow Swedish Sailing Federations
    racing license regulation for competitors. This rule is not applicable for non-
    Swedish competitor

    2.4 To be entitled to participate in the Swedish Sport Federation championships, each
    competitor must be at age 12 years or older at the year of the regatta.

    2.5 Competitors participate in the regatta entirely at their own risk. See RRS 3, Decision to Race. The organising authority will not accept any liability for material damage or personal injury or death sustained in conjunction with or prior to, during, or after the regatta.

  3. Entries
    3.1 Entry shall be made not later than August 1
    For Swedish competitors: Entry to be made in Sailarena.
    General information such as accommodation, map over harbour etc can also be found in Sailarena
    For International competitors, please send the entry by e-mail to info@ssav.se
    The e-mail entry shall include the following:
    Sailors name, Class, Sail number, Club, Nationality, Year of birth, Hull fabrication year, mobile phone number, e-mail and if Food restrictions apply or not.

    3.2 The entry fee is 1 400 SEK (includes After Sail) and shall be paid to,
    For Swedish competitors: Please pay in Sailarena at entry.
    Non Swedish competitors are welcome to pay the entry fee by credit card or in cash at registration.
    If the entry is cancelled not later than August 5, the entry fee will be paid back.

  4. Registration and measurement checks
    4.1 Registrations shall be made at the race office not later than Friday, August 13 at 11.00.

    4.2 Competitor in charge has to confirm sailing club membership, a valid license for competitor and a measurement certificate or similar.

    4.3 A boat or equipment may be inspected at any time for compliance with the class rules and sailing instructions. On the water, the race- or/and the technical committee can instruct a boat to proceed immediately to a prescribed location for inspection.

    4.4 Substitution of damaged or lost equipment will not be allowed unless approved by the race committee. Requests for substitution shall be made to the Race committee at the first reasonable opportunity.

    4.5 Measurement services will not be available during the specified time for registration.

  5. Sailing Instructions
    5.1 The sailing instructions will consist of the instructions in RRS Appendix S, Standard Sailing Instructions, and supplementary sailing instructions that will be on the official notice board located at SSÅV Race Office Area.

  6. Time Schedule Race format
    6.1 Programme
    Thursday, August 12 9.00-21.00 Launching and Registration
    Friday, August 13 08.00-11.00 Launching and Registration
    11.00 Skippers Briefing
    12.55 Time for first warning signal
    TBA After Sail
    Saturday, August 14 9.55 Time for first warning signal
    TBA After Sail
    19.00 Regatta Dinner
    Sunday, August 15 For 606 8.55 B-final Sprint: Time for first warning signal
    11.15 No warning signal after this time
    11.55 A-final Sprint: Time for first warning signal
    15.00 No warning signal after this time
    For 505 class
    10.00 Approximate time for first start
    15.00 No warning signal after this time
    TBA After Sail
    TBA Prize giving ceremony
  7. Race format
    7.1 For 606 class:
    Fleet race Friday and Saturday 7 races planned and 4 sprint races per final in the A- and B- finals on Sunday
    For 505 class:
    Fleet race Friday, Saturday and Sunday. 10 races planned

  8. The course and Racing area
    8.1 For the fleet races: Windward-leeward with inner and outer loops will be sailed for both classes on Friday and Saturday. On Sunday will the 505 class sail a windward-leeward course
    For the sprint races for the 606 on Sunday, the course will be a short windward-leeward sprint course.

    8.2 For the fleet race: The racing areas will be in the Bay of Åmål or south to east of the area outside the Bay in the Lake Vänern, depending on the wind conditions.
    For the sprint races, the course will be in the Bay of Åmål

  9. Protests and penalty systems
    9.1 RRS Appendix P will apply.

  10. Scoring
    10.1 The low point scoring system of RRS Appendix A will apply, modified so that when three or fewer races have been completed, a boat’s series score will be the total of her race scores.

    10.2 3 races are required to be completed to constitute a championship.

  11. Prizes
    11.1 The three first boats in each class will be awarded the plaquette of Swedish Sports Confederation. Prices will also go to every fifth boat.

    11.2 For the 505 class, the following Prizes will also be awarded:
    Challenge Prize “Hornet” for the best placed Swedish boat, and
    Challenge Prize “Classicboat” for the best placed Swedish boat with number 8554 or lower.

    Date: May 31, 2021
    Name: Anders Berg
    070 980 1775
    andersberg543@gmail.com
    For Additional Information: www.ssav.se
1 3 4 5 6 7 115