Att köpa en 606:a

Om man vill köpa en 606 för kappsegling finns det en hel del alternativ och för att kunna välja rätt så är det bra att veta lite om 606:ans tillverkningshistoria eftersom båten har byggts av ett antal olika tillverkare och med lite olika egenskaper;

  • Segelnummer från 200-ca. 360 är tillverkade av Monark-Crescent i Varberg och hade från början en liten innermodul med flyttankar i för och akter. Dessa båtar är i allmänhet robust byggda och ofta lite över min. vikt även som ombyggda.
  • Segelnummer från ca. 360-635 är byggda av Monark-Crescent i dåvarande DDR. Dessa båtar har en större innermodul med flyttankar på sidorna och är i allmänhet lättare byggda än de äldre båtarna. När man bygger om en sådan här båt till den nya innermodulen är det i allmänhet inget problem att få ner båten på minimivikt.
  • Båtar med segelnummer i 700-serien är byggda på OL-boats i Danmark i början på 80-talet. Vi vet inte hur många som byggdes. Dessa båtar har samma innermodul som de östtyska men är ovanliga i Sverige.
  • 801-811 är de första båtarna som byggdes med den nya högre innermodulen i början på 90-talet. Dessa båtar är i huvudsak självbyggen och av varierande kvalitet och vikt.
  • 812-816 är byggda av Ullman&Kluge HB i Göteborg mellan 1994 och 1996.
  • 817 och uppåt är tillverkade av Baltic Produkter AB på Åland. Idag är man uppe på tillverkningsnummer 935 och det finns alltså över 110 båtar byggda på Åland mellan 1997 och 2014.
  • Sedan hösten 2021 är formarna flyttade från Åland till Sverige och finns nu hos SWE 17.7 AB i Torsås. SWE 17.7 drivs av Johnny Billström

Vad skall man då välja om man vill ha en bra kappseglingsbåt. Det finns inget enkelt svar för en stor del av charmen med 606 att allt verkar funka. Man måste inte ha en ny båt utan vill och orkar man går lika bra att renovera ett vrak som tex. SM vinnar båten SWE 242. Innermodulen med hög durk är bra för båten blir självlänsande även vid bryggan men den är inte nödvändig för kappsegling vilket tex. SWE 559 visat när man vunnit SM 2006, 2010 och 2013. Det som man bör titta på om man skall köpa båt att använda direkt är allmänskicket, vikten och riggen. Skall man göra en totalrenovering är vikten rätt oväsentlig eftersom det lätt går att banta en gammal båt när man bygger om den.
Den bästa masten är nog fortfarande en gammal ”guld-selden” i bra skick men Benns, Super-spar och Proctor är nästan lika bra. De svarta John-masterna är rätt tunga och styva men även båtar med dessa master gör bra resultat. Äldre John-mast och Selden bommar och den första generationen bommar från Benns är i klenaste laget medan senare Benns, Super-spar och Proctor är utmärkta. Segel spelar mindre roll vid köpet för det vill man snart ha nya i alla fall. Vill man köpa hyfsade segel till ett lågt pris finns en livlig begagnat marknad även för segel.

Andra saker att tänka på vid ett köp är beslagstandard, bottenfinish (inkl. köl) och roder. De äldre orginalrodren i plast är både tunga och har dessutom dålig form så har båten ett sådant får man räkna med att byta ut det. Träroder är helt OK om dom inte drabbas av röta runt roderbeslagen. Det finns även ”Trinity-roder” i plast som är väldigt fina i formen.

Klassregeln tillåter att äldre båtar byggs om med den nya typen av innermodul. Man får lov att montera en likadan modul som de nybyggda båtarna har eller tillverka en själv i GRP eller plywood. Alla metoderna ger ett bra resultat och är arbetet väl utfört är det ingen skillnad på båtens prestanda. En innermodul i plywood kan självklart behöva lite mer vård för att skydda träet från röta.

Förr eller senare vill man ha en trailer till 606. En ny specialbyggd trailer kostar från 25.000 och uppåt men man kan lika gärna köra med en stadig vagga på en vanlig flakkärra.

Prisbilden på begagnade båtar är just nu:
Från 15 000kr: Ett renoveringsobjekt
Från 20 000kr: Gammal 606 som är i fint originalskick.
Från  30 000kr: Orginalbåt som är förberedd/klar för kappsegling.
Ca. 40 000-80 000kr: Ombyggd gammalbåt. Priset beror på allmänt skick, finish på ombyggnaden, rigg och beslagsstandard
Ca. 70 000-120.000kr: Nyare båt som har segelnummer 801 eller högre. Senare båt ger givetvis högre pris

De angivna priserna gäller för en båt utan trailer men med ett hyfsat segelställ. Ingår trailer blir ofta priset ca. 5.000-15.000 högre.

För pris på nya båtar se tillverkarens hemsida: http://www.swe177.se

Uppdaterad 2022-01-02

Lämna ett svar