606 gör intåg i kulturvärlden

Utvald som vackraste båt för ”Vereiste Häfen am Weissen Meer ”
På konstfack i Stockholm ligger en segelbåt – en 606 – på vinterförvaring, inkapslad i en presenning. Konstnären Ebba Bohlin visar sitt ”Vita Hav” med ett utmanande montage. Huvudrollen: en 606.

Golvet, som är en del av utställningen, är polerat spegelblankt med golvpolish, likt is eller alldeles stilla vatten. Ebba Bohlin säger att hon valde just 606 för sin utställning för att den är vacker:
– Jag tycker formen på skrovet och kölen är underbar. Jag upplever den som chosefri, segling för seglandets skull. Jag är också intresserad av vem som seglar olika sorters båtar, man kan börja fundera över det när man ser verket – vems är båten, vart är den på väg?
Dessutom är den enkel, funktionell.

Vernissage: onsdag den 19 mars, Konstfack, L M Ericsson väg 14, T-bana, Telefonplan.

Utställningen: 19.3 – 1.4
Öppet dagligen: 12 – 16
Påskstängt: 21 – 24.3

Se även hennes hemsida: http://ebbabohlin.se

606-Förbundet är mycket glad över Ebba Bohlins val:
– Vi är spända på att se utställningen! Att 606 spelar huvudrollen i ett konstverk visar ännu en gång att båten inte bara är funktionell utan även en ren skönhet, säger Elke Cronenberg, ordförande i 606-Förbundet.

Gå och titta på utställningen om du är nära Stockholm dessa dagar!