FSE Robline 606 Cup 2017

FSE Robline 606 Cup - framsidan - 210pxl

Liksom 2016 så kommer fem regattor (inkl. SM) att ingå i rikscupen.

• Stenungsund, 13-14 maj
  • Uppsala, 10-11 juni
  • SM Hudiksvall 11-13 augusti
  • Stockholm, 2-3 september
  • Lidköping, 30 september – 1 oktober

Du hittar inbjudan och länk för att anmäla sig här ==>

Standardiserad bana och straff på alla regattor

Tillsammans med alla arrangörer har vi kommit överrens om att standardisera så smycket som möjligt av själva tävlingsmomentet.

Seglingsupplägget kommer att vara det samma som föregående säsong.

• Bana – kommer att vara en kryss-länsbana med både kryss- och länsgate. Mål och start kommer att vara mitt i banan (dvs kryssmålgång) som seglas två varv.
  • Straff – kommer att använda oss av ensvängsstraffet.

Under SM i Hudik kan det bli ett annorlunda upplägg då lite andra förutsättningar kan gälla iom det kan vara ett stort startfält.

Resultaträkning(prel)

• Fem regattor inkl SM ingår i cupen.
  • Resultaträkning enligt Lågpoängssystemet (KSR appendix A).
  • De fyra bästa regattaresultaten räknas.

Det är bara seglingarna på lördagen under avslutningsregattan i Lidköping som räknas med i cupen som regattaresultat. Det är med andra ord ställningen efter första dagens seglingar som gäller och att om tre eller färre seglingar genomförs första dagen räknas alla in i resultatet (KSR appendix S så – S16.1).

Prisutdelning sker i samband med regattamiddagen i Lidköping lördagen den 30e september då även utlottning av det stora sponsorprisbordet sker.

Erhålla lotter för utlottningen av sponsorprisbordet

• Man får en lott per regatta man deltar på
  • Om man är med på 3 regattor – får man en extra lott
  • Om man är med på 4 regattor – får man två extra lotter
  • Om med är med på alla 5 regattor – får man tre extra lotter

Om man är med på alla fem regattorna så erhåller man därmed åtta lotter.

Närvaroplikt för att kunna utnyttja sina lotter

Man måste vara med på avslutningsregattan (inte bara anmäld) och tillhörande regattamiddag för att vara med på utlottningen.

Uppmärksamma att man frånsett närvaro enligt detta även måste medlem i förbundet (se nedan) och bära sponsorernas klistermärke på aktern av båten (se nedan).

Oavsett hur många lotter man har erhållit enligt regelverket så kan man bara vinna ett pris vid utlottningen.

Medlem i 606-förbundet för att erhålla lotter

För att erhålla lotter vid en regatta och att att sedan kunna vara med i den stora utlottningen i samband med rikscupsavslutningen i Lidköping måste minst skepparen vara medlem i 606-förbundet.

Notera att man måste vara medlem innan en regatta för att erhålla en lott. Man kan inte i efterhand ”köpa” sig till lotter.

En rekommendation för att inte missa några möjligheter att ta del av det stora prisbordet är att man redan innan säsongen betalar sitt medlemskap i förbundet. Hur man anmäler och betalar medlemskap – se länk ==>

För att vara med och segla en regatta som ingår i rikscupen kräver i sig inget medlemskap (SM exkluderat då både skeppare och gastar måste vara medlemmar).

Sponsordekaler på akterspegel

akterspegel med klistermärkeFör att kunna erhålla och utnyttja sina lotter så är en förutsättningen att man för sponsorernas klistermärke på sin akterspegel under säsongen och även mellan regattorna.

• Klistermärken kommer att erhållas i samband med regattorna.
  • De sex klistermärkena placerar du på valfri plats på akterspegeln på din 606a
  • Förslagsvis placerar du dem snyggt tillsammans på vänster eller höger halva av akterspegeln (exempel – se bild till höger). Vilket av märkena som sitter var i ordning spelar ingen roll.