FSE Robline 606 Cup 2024

SM Gävle 9-11/8 Anmälan i Sailarena
Stockholm 16-17/9 Anmälan i Sailarena
Lidköping 30/9-1/10 Anmälan i Sailarena

Anmälan till de olika seglingarna görs i Sailarena. Klicka bara på länken till varje segling.

Poängberäkning för cupen

2024 fortsätter vi med samma poängberäkning som vi började med 2019. I stället för det klassiska lågpoängsystemet använder vi oss av ett högpoängsystem a la Finn och OK Jolle. De har har använt sig av detta för att även i förlängningen kunna köra ett rullande ranking över flera år.

Fördelar med detta system är att det blir fler poäng att kämpa om, och det det kommer att bli tätare poängmässigt. Det kommer även att vara olika faktor på de olika regattorna, detta för att kunna försöka att styra ett ökat deltagarantal.  De regattor som premieras är SM, och Rikscupfinalen i Lidköping (efter förstadagen som vanlig).

Denna resultatmodell på Rikscupen kommer att premiera ett bra resultat på SM i kombination med att segla så många regattor man vill och kan (flitpoäng).

Regler för Rikscupen 2024

Antal poäng per tävling är tänkt att beräknas så här:  ((antal startande båtar-egen placering+10 poäng) x faktor).

De 5 bästa cuptävlingarna av 6 räknas.

SM räknas alltid in.

Utländska seglare räknas med som startande båtar, och även i Rikscupen.

Regattor med faktor

Stenungsund, faktor 2
Hudiksvall, faktor 2
Uppsala, faktor 2
SM Sundsvall, faktor 3
Stockholm, faktor 2
Lidköping, faktor 2,5

Standardiserad bana och straff på alla regattor

Tillsammans med alla arrangörer har vi kommit överens om att standardisera så smycket som möjligt av själva tävlingsmomentet.

Seglingsupplägget kan komma att skilja sig lite från 2019 med den skillnaden att det kan bli sprint race på en del regattor.

• Bana – kommer att vara en kryss-länsbana med både kryss- och länsgate. Mål och start kommer att vara mitt i banan (dvs kryssmålgång) som seglas två varv.
  • Straff – kommer att använda oss av ensvängsstraffet.

Under SM blir det bli ett annorlunda upplägg med segling både på traditionell lång bana och stadsnära sprintrace.

Resultatberäkning

• 6 regattor inkl SM ingår i cupen.
  • Resultaträkning enligt som beskrivits ovan.
  • De fem bästa regattaresultaten räknas.

Det är bara seglingarna på lördagen under avslutningsregattan i Lidköping som räknas med i cupen som regattaresultat. Det är med andra ord ställningen efter första dagens seglingar som gäller och att om tre eller färre seglingar genomförs första dagen räknas alla in i resultatet (KSR appendix S så – S16.1).

Prisutdelning sker i samband med regattamiddagen i Lidköping på lördagen då även utlottning av det stora sponsorprisbordet sker.

Erhålla lotter för utlottningen av sponsorprisbordet KOMMER ATT UPPDATERAS

• Man får en lott per regatta man deltar på
  • Om man är med på 3 regattor – får man en extra lott
  • Om man är med på 4 regattor – får man två extra lotter
  • Om med är med på alla 5 regattor – får man tre extra lotter

Om man är med på alla fem regattorna så erhåller man därmed åtta lotter.

Närvaroplikt för att kunna utnyttja sina lotter

Man måste vara med på avslutningsregattan (inte bara anmäld) och tillhörande regattamiddag för att vara med på utlottningen.

Uppmärksamma att man frånsett närvaro enligt detta även måste medlem i förbundet (se nedan) och bära sponsorernas klistermärke på aktern av båten (se nedan).

Oavsett hur många lotter man har erhållit enligt regelverket så kan man bara vinna ett pris vid utlottningen.

Medlem i 606-förbundet för att erhålla lotter

För att erhålla lotter vid en regatta och att att sedan kunna vara med i den stora utlottningen i samband med rikscupsavslutningen i Lidköping måste minst skepparen vara medlem i 606-förbundet.

Notera att man måste vara medlem innan en regatta för att erhålla en lott. Man kan inte i efterhand ”köpa” sig till lotter.

En rekommendation för att inte missa några möjligheter att ta del av det stora prisbordet är att man redan innan säsongen betalar sitt medlemskap i förbundet. Hur man anmäler och betalar medlemskap – se länk ==>

För att vara med och segla en regatta som ingår i rikscupen kräver i sig inget medlemskap (SM exkluderat då både skeppare och gastar måste vara medlemmar).