Fina seglingar i hård vind andra dagen i Gävle, två Uppsalabåtar i topp!

Andra dagen av Gävles vårregatta satte seglarna på tuffa prövningar. De byiga vindarna hängde kvar från lördagen men vindstyrkan hade tilltagit och det bjöds på vindar upp till 14 m/s. I första racet var SWE 834 Conny Kjellberg och Olle outstanding, tog en tidig ledning som de sedan inte släppte ifrån sig och tog sin första spik för dagen. SWE 909 Mikael Gelin och Charlotte Bornudd seglade in på en andra plats efter en länsduell i full planing före hårdvindssäkra SWE 208 med far och son Hansen, hemmaseglarna SWE 858 Ulf Andrén och Löhman med SM-segraren i 2-krona SWE 420 Pontus Jansson och Marcus Sundgren tätt efter.

Andra racet bjöd på mer vind och stora vindvrid uppe vid första kryssmärket som medförde att nästan hela fältet samlades då styrbordsbåtarna fick stor fördel. Efter en händelserik läns och ett jämnare andra varv var det Göteborgsfamiljen Hansen som var vassast och fick målskottet före Conny och Olle, duktiga SWE 914 Gunnar Rehn och Jonas Yngwe som trea.  Polly Malmberg som under helgen fått bra support av 606-styrelsens ordförande var den andra besättningen som fick känna på vattentemperaturen under helgen och de skulle inte bli den sista båten….

Inför sista racet hade regnmolnen dragit undan och solen tittade fram. Vinden mojnade en stund men strax innan starskottet gick tog det i igen och det var bara att ladda för ännu ett hårdvindsrace. Efter en jämn första kryss var det åter länsduell med planande 6060r. Vassast var Mikael och Charlotte som hämtade upp några placeringar och envist jagade Conny och Olle hela vägen in i mål. Rutinerade Conny tänkte dock inte släppa totalsegern som utan en spik i sista hade gått till Mikael och höll proffsigt hela vägen i mål. Gunnar och Jonas seglade smart och hade för en tid ledningen men fick strul med spinnakern och var den sista båten att ta premiärdoppet under sista länsen. Hemmaseglarna SWE 920 Lars Östlund och Hans Mehlstand gjorde bra ifrån sig och seglade in på en tredjeplats vilket gav dem en total fjärde plats i regattan. Conny och Olle tog med sin sista spik också hand om totalsegern tätt före Mikael och Charlotte. Hasse och Emil som hållit sig väl framme hela regattan tog hand om tredjeplatsen.

De ca tjugofem 2.4-orna som var ute på banan samtidigt levde ibland lite farligt då 606-orna kom i fatt på länsarna och under planing skulle ta sig förbi. Det klarade sig dock bra och under den välarrangerade regattamiddagen på lördagen var det endast en rorsman som beklagade sig över att ha blivit påkörd två gånger, men av en klasskompis. De svenska 2.4a seglarna höll på etiketten och sjöng snapsvisor innan supen. Finnarna knorrade om att de måste sjung innan de fick dricka, men tröstade sig inför alla med att det finns saker som är bättre än sex, nämligen att slå Sverige i ishockey med 6-1:(

(Det var en svensk 2.4 som till slut vann NM:))

Gävle Segel Sällskap stod i vanlig ordning för välordnade arrangemang med fina priser. Bla fick samtliga seglare en minibock i nysilver, bocken som var ett återkommande tema som under lördagens middag bidrag till jubel och applåder!