Förberedelserna för SM 2021 i Åmål har startat

Förberedelserna inför SM 2021 hås SSÅV har sedan ett par veckor varit igång under ledning av Anders Berg som är utsedd av SSÅV som tävlingsledare för vårt SM. Anders har först en diskussion med styrelsen för Sv 606-förbundet beträffande formatet för seglingarna och allt är långt ifrån spikat i sten men det kommer bli en del nyheter.

Efter det lyckade SM’et hos S606K i Stockholm fick styrelsen flera förfrågningar om vi inte kunde fortsätta med sprintrace under SM. Detta var vi lyssnat på och just nu så arbetar SSÅV med ett upplägg med att vi seglar långa banor med kryss och länsgate som vi gjort de senaste åren under fredagen och lördagen. På söndagen är tanken att vi seglar sprintrace nära stan där den övre halvan av resultatlistan seglar en A-final och den undre halvan seglar en B-final. Svensk mästare blir den båt som leder efter det att A-finalen är seglad.

Ytterligare en nyhet är att samtidigt med vårt SM så kommer 505 segla sitt SM med SSÅV som arrangör. Under fredag och lördag när vi seglar ”långa banan” så är förslaget att vi seglar inner- ytter loop banor. Vi har samma start och mållinje men är separerade på banan. 606 kommer att starta före 505 för att vi ska slippa vänta på eventuella tjuvstarter av 505.

I januari kommer en formell inbjudan till SM att publiceras och inom kort kommer datum och platser till Rikscupen att publiceras.