Inför Kappseglingssäsongen 2010

Nu när de flesta båtarna ligger tryggt i ide kan det vara läge att förbereda sig inför seglingssäsongen med den taktiska, mentala och fysiska biten. Goda förberedelser tidigt på säsongen ger mersmak av kappseglandet och resultaten blir också bättre.

Ofta fokuseras arbetet enbart på båten, att den skall vara i topptrim inför våren vilket den naturligtvis skall vara. Men vi glömmer bort oss själva ibland, att vi som besättning också bör var i ”topptrim”. ”One Design Racing” kräver styrka och uthållighet om man skall hänga med den sista kryssen och hålla fokuseringen under sista länsen i mål.

Fysträning är relativt enkelt men kräver motivation och tid. Motivation borde vi ha, för vi vill väl bli bättre på banan. Värre är det med tiden som ofta inte räcker till. Träning som ändå gör skillnad är ett gympass eller gruppträning alt jogging 1-2 gånger i veckan. Några övningar i vardagsrummet är också bra men då har man inte grupptrycket som ger det lilla extra.

För inspiration finns en bra text på Skotas hemsida, Kolla .

Även från denna US site som kör hårt med Sailing fitness.

För den taktiska och mentala biten finns det en hel del bra material att hitta. Förutom det nödvändiga material som KSR och Kappsegla! med Bengt O. Hult så finns det några böcker som är lättlästa och engagerande. Exempelvis Crew to Win av Joe Glanfield, One Design Racing av Dave Perry och Crewing to win av Andy Hemmings. De har några år på nacken men fyller fullt sitt syfte. Finns att hitta på Amazon.com. För mer insperation kan en sökning på ämnen som sailing tactics ge  länkar till bra seglarsidor.

Efter snö kommer tö……. hoppas i varje fall den här 606an.