Mariehamnsregattan avgjord!

Ålänningarna fortsatte att dominera, segern till Daniel och Johan!

Söndagens tävlingar fortsatte med åländsk dominans i topp, dock av en annan hemmaseglare FIN28 med Tom Borenius och Janne Engblom. De bröt Daniel och Henriks segersvit och spikade de två inledande racen i övertygande stil. Henrik surnade då till och såg till att ta tillbaka hedern och avslutade med att defilera först i mål i det sista racet. Det räckte dock inte till slutsegern som gick till suveränen Daniel Mattson och Johan Nyström som med två poäng passerade Henrik till andra platsen. Toms inledande segrar räckte till en total tredjeplats.

I svensklägret såg det bättre ut än under lördagen. Vindarna var betydligt mer angenäma och solen värmde skönt på undanvinden. Bäst i första racet lyckades SWE879 Anders Hjelmblad med sin italienska crew Joanna Nowak och Ezio Prataviera som seglade in på en tredjeplats. Besättningen blev allt mer samtrimmad och var vid ett flertal tillfällen uppe i täten men lyckades bara hålla i det hela vägen i första racet. Pelle och Anders seglade också bra och kom in på en femteplats.

Svenskarna fortsatte förbättra lördagens serier och i andra racet började man känna igen SWE920 Lars Östlund och Hans Mehlstrand. De gjorde ett kalasrace och länsade in på en välförtjänt andraplats. Några placeringar efter fortsatte Pelle sin fina serie med ännu en femteplats och kunde därmed som bäste svensk lägga beslag på en total femteplacering i regattan. Hasse och Emil som seglat bra under lördagen kunde inte riktigt konservera formen, en sjätteplats i andra racet som bäst gjorde att de gled ner till en total åttondeplats precis före Mikael och Charlotte som inte förrän i sista racet fick ordning på trimmet och avslutade med ännu en fin andraplacering. Av övriga svenskar var det SWE807, Uppsalas andra seglarpar Christer och Myran Olsson som lyckades bäst med en elfteplats.

Avslutningsvis kunde vi som var på plats konstatera att vi svenskar har en bit kvar innan vi når upp till den åländska topptrions nivå. Fördelarna att segla i Mariehamn överväger dock, på söndagen var vi överens om att de sju racen och 21 varven inklusive träningsvärken, hade gjort oss till något bättre seglare och i grym form inför det stundande SMet i Uppsala i augusti!

För resultat se segel.ax