Nu har vi avslutat ett lyckat SM i Lidköping.

SM 2009

Vilket lyckat SM vi hade i år. Lidköping gjorde en jätte trevlig regatta och jag tror många längtar tillbaka. Lidköpings läge i södra Sverige gör att alla Svenska, Danska och Åländska seglare har nära. Det visade sig i anmälan till SM. Det var 63 anmälda och 58 kom till start. Några båtar fick gastproblem kort innan SM men tre av fyra lyckades att finna gastar.

Toppen i 606 klassen är tät och alla toppbåtar har minst ett sämre resultat som är sämre än 13 placering. Även där man själv befinner sig är det tätt. Att starta med 58 båtar är svårt och alla rundningar måste planeras i god tid för att fungera.

Jag vill tacka alla seglare för ett fint genomfört SM och givetvis Lidköping för deras arbete. Det är givetvis vi själva som gör ett SM lyckat eller inte. Det som var roligt med Lidköping är att alla bodde i närheten så att vi han med lite bryggsnack innan och efter seglingarna. Det saknade jag lite under senaste SM.

Varför är 606 en stor klass?
Jag tror att vi har många fördelar.
1) Vi har många klubbar som har samlat ihop enyp i 606, S606K, Uppsala, Gävle, Enköping/Oxelösund, Ekerö, Karlshamn, Lidköping och .m.m.
2) Vi är en av Sveriges trevligaste entypsklass.
3) Vi har många begagnade båtar i olika prisklasser vilket medför att alla har råd att vara med.
4) Alla båtar är jämna och över en icke ombyggd båt som är över 30 år gammal kan vinna SM. Det beror mycket på besättningens kunskap. Men givetvis är det enklare att segla med en ny eller ombyggd båt.
5) Båten är enkel att transportera och kräver mindre underhållsarbete än större båtar.
6) Storklass lockar fler seglare. Vill man segla mot 20 andra seglare en helgsegling är det få kölbåtsklasser som samlar detta utöver SM.

Klassen domineras av medelålders män men det finns juniorseglare och tjejer. Ett lysande exempel är Pontus 17 år som tog brons i SM. 606ans segelplan gör båten idealiskt att segla båt för både juniorer och tjejer. Men seglar Sverige består mestadels av medelålders män och det gäller även i vår klass.

Men nu ska vi se fram mot nästa segling och det finns mycket att segla nu under hösten.
21-23 augusti, FM i Raumo 10 mil från Åbo.
5-6 September, S606K KM, Stockholm
19-20 September, KM och Monark pokalen, Hellerup DK
3-4 Oktober ,avslutning i rikscupen. Lidköping.

Nästa år är ett 606År.
1) FM på Mariehamnsregattan som kommer att locka minst 60 båtar. Ålands mål är 70 båtar. (Tid: troligtvis andra helgen i Juli)
2) SM Karlshamn. (Tid: Andra helgen i Augusti)

/Mårten