De kom, de sågs, de segrade….

vinnare uppsala

Vinnare SWE834 (mitten), Silverplats SWE905 (till vänster) och bronsplats SWE428 (höger)

Hemmabesättningen på SWE-834, Conny Kjellberg och Stefan Eriksson, dominerade totalt helgens omgång av FSE Robline 606 Cup som gick av stapeln i Uppsala.

• Conny Kjellberg – gammal sexnollsexräv (ett SM-guld och två SM-silver) som efter att ha låtit båten stå på land under ett antal år åter igen var i farten.
  • Stefan Eriksson – som vi sett gästspela några gånger i klassen de senaste åren ihop med Martin Angsell

Är denna besättning hetast till att stå högts på prispallen under årets SM? Ryktena säger att detta var en test på deras kapacitet och om det funkade bra så är ett deltagande på SM i faggorna.

Oavsett vad – i helgen så visade de var skåpet skall stå. Efter sju seglingar slutar de på otroliga SJU  poäng efter att ha räknat bort en fjärdeplacering. Mycket bra seglat Conny och Stefan.

Lördagens seglingar var rena rama propagandan för segelsporten. Ekoln visade sig på sin bästa sida med strålande solsken och hyffsat stabila vindar mellan 3-5ms.

Söndagen utvecklade sig till något mycket positivt. Lätt regn och vindstilla 0900 men med en seglingsledning som skickade ut oss seglare ändå. Tack för det! Lagom till 1000 hade vi en stabil vind på 3-4ms som höll i sig hela första racet. Under dagens andra race mojnade det rejält på andra länsen som fick kortas av med målgång på andra länsen (vi avslutar med kryssmålgång). Efter dryga 30 minuters väntan  kom vinden tillbaka och ett tredje race kunde genomgöras med en vind på 3-4ms.

Andraplatsen togs av alltid starka Peter och Hans på SWE-905 som visar en positiv trend och blir nog att räkna med på SM i Lidköping.

Tredjeplatsen togs av far och son på SWE-428 (Björn och Jonas). SWE-428 går från klarhet till klarhet och radar upp toppseglingar efter toppseglingar. Vad skall det bli av? Mycket bra seglat.

En stort tack till USS och alla som var med och verkade för att vi fick en toppenregatta. En riktig eloge till seglingsledningen och alla där ute på banan. Under dagarna två drog man av 21 starter (tre klasser), inte en ända omstart och lade banor som ingen kan invända något emot.

Resultaten hittar du här.

Till slut undar vi vad grabbarna på SWE879 håller på att testa. Vad är syftet?

swe879 paddel

Får man göra så här? 🙂