Rederiägare Mårten

Hur man än gör blir slutresultatet att man köper en 606:a. Nu har jag köpt in 6st 606 under 4 år. Nu är inte alla till mig utan några är till klubben.

Göran och jag har beslutat att om det dyker upp någon 800/900 båt i lämpligt pris ska vi slå till. Vad man vill ha är en bra båt med all utrustning som bara är att sjösätta. Vad det bidde var det en båt utan trailer, mätbrev och dessutom har den blivit förstörd med bottenfärg. I helgen körde jag och min flickvän till Göteborg och köpte SWE-836 för en vettig penning. Att få hem båten var en liten historia för sig med lite problem med trailern.

Hemfärd
När jag ska packa båten på trailen upptäcker flickvännen att trailen inte är gjord för denna vagga som medföljde. Vaggan står på fyra stöttor och dessa står inte på trailerns balkar utan endast på plywood skivan som inte riktigt håller. Efter att ”lånat” pallvirke får jag ut kraften på förstyvningsbalkarna och jag kan spänna fast båten i trailern. Efter en lite mer darrig hemfärd en vanligt, gick resan bra.

Bottenfärg
Varför finns det självpolerande bottenfärg. Att få bort vissa bottenfärger är hopplöst.
Vi började med färgborttagningsmedel med ett mindre bra resultat. Steg två är att försöka ta bort den genom slipning vilket inte heller fungerar bra utan all färg klistrarfast i slippappret. Nu ska jag attackera färgen med en skrapa i kväll och hoppas att det blir bättre. Under denna bottenfärg finns det VC17 och epoxi. Vad man än gör tar det alltid längre tid än man har trott. Efter har använt bortagningsmedel går det äntligen att skrapa bort bottenfärgen.

SM.2009
Vi hoppas att ha klar båten till SM. Den ska få en bra botten och sedan måste den inmätas och jag och Göran hoppas att bli klar till SM. Återigen arbetar man istället för att segla.
När ska man lära sig att det är viktigare att segla än att arbeta på en båt?

Mitt i allt ska jag försöka sälja min gamla båt.

/Mårten