Rikscupen är avslutad 2009

Som vanligt bjöd Lidköping på ett fint arrangemang. De är proffsiga i allt de gör.
När man kommer fram på fredagen fanns det hamburgare på grillen. Efter seglingarna på lördagen var det återigen hamnburgare på grillen. Efter söndagens seglingar fanns det mat att köpa inför hemresan. På vattnet bemästrade de som vanligt vriden väl och gjorde ett mycket proffsigt arbete och hade bra med säkerhetsbåtar för oss badglada 606 seglare. Även denna höst var det flera båtar kantrade och flera fick bada i den 9 gradiga vattnet. Vi ser redan fram emot nästa års hårdvindsegling i Lidköping.

Inför Lidköping hade SMHI lovat kuling vindar och regn. Men ändå kom 24 av 27 anmälda båtar till start vilket jag tycker är otroligt. Alla årets rikscupseglingar har vi varit över 20 båtar till start och SM över 50 båtar och det tycker jag är roligt. Hur många klasser i Sverige har 5 regattor med över 20 båtar? Helt klart är att vi har en klass i medvind.

Hemels har återigen dukat upp ett fint prisbord för vår rikscup. Under middagen delade vi ut priser till de tre första båtarna. Och vi hade även tre lottpriser. Jag vill tacka Hamelsails för ett väldigt gott samarbete. Vi kommer även nästa år ha samarbete med Hamelsails dock kanske det blir för SM som kommer att gå på Hamels hemmaplan i Karlshamn. Mer om detta kommer senare.

Nu kommer många båtar att packas ihop inför nästa säsong. Sedan kommer nog flera seglare i sina klubbar att fortsätta träningen inför kommande säsong.

Nästa år kommer att bli ett stort 606 år med två stora regattor.
SM i Karlshamn och även FM som kommer att gå i Åland.

Hoppas att det blir en bra seglingshöst.

/Mårten