SWE-243 och 244 får nytt liv, del 4

Läs sista delen i Mattias inlevelsefulla berättelse om SWE 243 och 244.

Söndag 6 januari (kl 15.00 – 20.30):

Inmätning av balksystemet i båten. Här gäller det att vara noggrann så att inte hela innermodulen hamnar för högt upp i båten, för här är det klassregeln som styr. Vi valde att göra så att vi plastade in balksystemet innan däcket plockas av, allt för att ha en så styv båt som möjligt när sedan däcket tas av, för den blir nog sladdrig annars.

Rengöring av båten inför plastning och uppruggling av ytan i det nyplastade balksystemet och så fast med det, vi fick fast cirka 80 procent. Kändes väldigt knöligt att få fast det framför kölen nu, när däcket fortfarande sitter monterat. Det får vi ta sedan.

mattiasheiding1

Tisdag 8 januari (kl 18.00 –-23.00):

Avmontering av däcket, först ur borrning av alla popnit, sedan tog vi hjälp av fogsvans, kniv, koben och hammare, gick till slut, det hela satt plastat ihop så det var lite jobb och slit med det hela.
Sedan fortsättning med fastplastningen av balksystemet, inte riktigt klart men sitter nu till 95 procent fast.

Söndag 13 januari (kl 17.30-22.00):

Ursågning av sista delen på gamla innermodulen som vi inte kommit åt när däcket satt på, samt en ”krok” i fören som antaglingen används när båten lyfts omkring på Monark i byggnationen för si så där en 36 år sedan (denna krok fanns bara på en av båtarna). Antagligen någon person som skulle på lunch och inte orka”r ta ur skrotet.
.
Den nya durken lades på plats och började passas in, samt borrning av hål för fyra ”mansluckor” så att det går att nå samtliga utrymmen i framtiden, två nere i kölfickan, en framför maststöttan samt en på vertikalen baktill. Durken lyfts sedan ur, för att plasta fast återstoden av balksystemet samt maststöttan (en liten stötta framåt från tvärgående balk).

Tisdag 15 januari (kl 18.30 -22.30):

Inpassning av durken, en del sågande, slipande, pyssel o papp, efter en del finlir så passar den kanon. Innan inplastningen drog vi dit roderbeslagen igen (trots att båten inte är målad ännu) men vi insåg att det blir onödigt krångligt att få dit dem när durken ligger i (går att nå men det är onödiga gymnastiska övningar, som vi kan behöva utnyttja vid justering, eventuell
kommande åtdragning). Innan fastplastning av durken, så lade vi på däcket – löst för att sedan lyfta av igen vid plastningen av durken – för att kontrollmäta att durken hamnar rätt i höjd enligt klassregel, allt är enligt boken!

Durken plastas så fast både i balksystemet och i skrovsidorna.

mattiasheiding2

Torsdag 17 januari (kl 18:30 – 21.00):

Dags för återmontering av däcket, däcket läggs upp och ner, slipas av samtliga kanter för att få fäste samt bort med alla gamla plastrester, återmontering av stävbeslag. Sikaflex (den limmande varianten) läggs på båtkanten på med däcket, viss intrimmning och sedan dit med alla popnit! Därmed har vi åter en båt i en del, desstom denna gång som dubbelbottnad variant.

Därmed avslutar jag denna rapportering, det som återstår är färdigställande av köl, montering av köl, hela paketet ska målas. Däckslayouten skall vi jobba på med innan säsongen drar igång, men nu blir det skidåkning för hela slanten ett tag!

Mattias Heiding