606 kom till semifinal i Mästarnas Mästare 2019

Helgen 12-13 oktober arrangerades Mästarnas mästare på Marstrand. Svenska mästare ifrån 38 kappseglingsklasser samt 4 specialinbjudna så kallade wild cards, skulle göra upp om stormästartiteln i båttypen J/70. Teamet som representerade 606 bestod av göteborgarna Henrik, Emil och Filip Hansen samt den meriterade fördäcksgasten Martin Berntsson som gastat världseliten i match racing, bland andra australiensaren Peter Gilmour. På ett sätt var detta en känslofylld återförening, för besättningen startade sin karriär inom kölbåtskappsegling tillsammans i Albin Express i slutet på 1990-talet.

Det fanns flera ifrån 606 familjen i startlistan. Den flerfaldige svenske mästaren i 606 och segelmakaren Hans Hamel som kvalificerat genom SM-seger i Folkbåt ställde upp med flera ifrån den Hamelska familjen. Dubbelkvalade via SM-guld i både M30 och Neptunkryssare var besättningen Staffan Eklund, Conny Kjellberg, Christer Olsson och Thomas Tennström. Dessutom deltog Martin Angsell som representerade Fareast 28R.
Kappseglingen seglades som sprintsegling, med väldigt korta kryss-läns banor med gate både vid kryss-och länsrundningar rätt utanför Strandverket och Hedviksholmen på Marstrand. Grundomgången bestod av 4 omgångar, var och en bestående av 6 seglingar där 7 båtar möts. Därefter gick de 16 bästa av 42 lagen vidare till semifinaler. Ur varje semifinal gick de 3 bästa vidare till final. Finalen seglades av de 3 bästa från respektive semifinal, och de 2 bästa från andra chansen som var ett uppsamlings heat av de som kommit 4-7 av 8 i respektive semifinal.

Lördagen seglades i friska vindar som ökade till hårda. Förutom några regnskurar var det soligt höstväder. De första omgångarna kunde genomföras med ett rev i storen och gennaker. Under lördagens tredje och avslutande omgång hade vinden ökat så mycket att det bara var store och fock som gällde.

Teamet i 606 hade en 4e plats i sitt första race, en 3e plats i sitt andra och kom på andra plats sin 3e segling. Båtvanan av hantering av J/70 växte gradvis.

Det arrangerades en aftersail och därefter regattamiddag på Havshotellet. Svenska seglarförbundet delade ut flera hederspriser och stipendiat. Det myllrade av både unga och erfarna seglare från Sverige-eliten och var väldigt trevligt. Söndagen, inleddes med att avsluta omgång 3 och genomföra omgång 4. Vindarna var på ca 5 sekundmeter.

Efter grundomgången hade både 606-båten kvalificerat sig till semi-final. Under semi-finalen blev det dessvärre en kostsam trålning med gennakern och där slutade 606 på 6e plats av 8. Under andra chansen såg det väldigt bra ut till en början med ledning för 606. Det blev en tuff duell på sista länsen som inte slutade väl. 606 luffade RS Tera innan mål och protesterade för att Tera inte höll undan. Överraskande nog ledde det till att 606 fick straff av den direktdömande domaren med motivationen att luffningen skedde för sent, dvs inne i zonen. ”Mycket märkligt att vi fick straff, för lovartsbåten behövde aldrig hålla undan, det gjorde däremot vi”, säger Filip Hansen som var taktiker på 606. Därmed tvingades 606 ta ett straff på mållinjen.

Team Staffan Eklund med USS-seglarna gick hela vägen till final och slutade på fjärdeplats totalt. Team Hamel seglande för Folkbåt slutade på 9e plats. För 606-båtens del blev slutresultatet 12a av 42 besättningar. ”Givet att vi inte hann träna något i J/70 före Mästarnas mästare, är vi nöjda!” kommenterar Henrik Hansen, rorsman och svensk mästare i 606 år 2019.

Vid pennan
Emil Hansen, 2019-10-25
Ordförande Svenska 606-förbundet

Resultat Mästarnas mästare 2019: https://swedishleague2019.sapsailing.com/gwt/Home.html#/regatta/leaderboard/:eventId=fe5a1260-d989-4272-8a35-4d869b6bd405