Hallå där….Henrik Lundberg!

Vårt flerfaldiga SM-äss Henrik ”Henti” Lundberg har just återvänt från VM i 5.5m på Bahamas, där han knep en imponerande sjätte plats. Ålänningen är en av de drivande krafterna bakom Mariehamns framgångsrika 606-satsning. Lundbergs hemmaklubb ÅSS (Åländska Segelsällskapet) är också vår utomordentliga värd för Mariehamnsregattan, 606-höjdpunkten i mitten av juli.
Hur står det till med 606 på Åland? Kommer ni att köra igång med kvällsseglingar snart?
Vi kör igång den 27 april och kommer att samla ett 15-tal båtar. Kanske till och med några fler för det är några juniorbesättningar på gång!

Ni kan inte delta på årets SM på grund av EM:et i 5.5m på Åland som krockar en aning med 606. Men vilka önskemål har du för framtida SM?
Det är alltid roligt att komma till nya ställen och oftast är det trevligare på lite mindre orter, till exempel så var ju Lysekil en höjdare. Längre norrut skulle också kunna vara kul någon gång. Eftersom vi ändå måste komma över med färja så spelar det inte så stor roll om vi behöver köra några timmar.

henti

”Henti” Lundberg in action med gasten Christian Johansson
Foto: Mats Svensson, www.borstahusbild.se

Blir det ensidigt att vara så konkurrenslösa som ni ändå är i 606?
Jag tycker det är helt fel att säga att vi är konkurrenslösa. Vi hade bra flyt både i Åmål och i Gävle men det finns många som är bra i 606-klassen. Vi vann ju inte ens serien på hemmaplan senaste säsong. Det var Ebba Grön med Daniel Mattsson och Johan Nyström som vann de så kallade onsdagsseglingarna.

606 är ju en relativ ny klass i Finland. Hur kommer det sig att 606 har slagit sig in i stället för en modernare båtklass?
Det är väl i viss mån för att vi började på Åland 1997 och att vi även började bygga båtarna på Åland. I Finland var ju H-båts klassen väldigt stor en gång i tiden och det är rätt mycket gamla H-båts seglare som hamnat i 606-klassen. 606:an är jämfört med H-båten både roligare att segla, mycket billigare och framför allt mycket enklare att transportera. Helt enkelt ett suveränt sätt att hänga kvar i kappseglingen för en som har hållit på i 35 år och harvat runt på kappseglingsbanorna.

Hur ser framtiden ut för 606?
Som klubbåt är den helt suverän och om man som ungdom går in i 606-klassen och blir så bra att man vinner SM, är man absolut mogen för att göra en OS-satsning! Med andra ord ett enkelt och billigt sätt att få mycket erfarenhet av kölbåtssegling. Jag tror att 606-klassen kommer att växa till sig under många år framöver i Finland. Vad som händer i Sverige har jag lite svårare att uttrycka mig om. Ni har en tradition av att hålla igång väldigt många olika entypsklasser. Men det finns ju många båtar byggda så även om det blir någon svacka emellan så tror jag alltid att 606an kommer igen!

Frågorna ställde Elke Cronenberg

Några av Henrik Lundbergs meriter:

Match Racing:
Scandinavian Champion 1990 and 1994
Finnish Champion 1990, 1991, 1992, 1993 and 1996
1998: 1st Spring Championship (grade 3)
12th ACI Cup (grade 1)
1997: 1st Canon Cup (grade 2)
2nd Scandinavian Championship (grade 3)
6th Alandia Match (grade 1)
2nd Finnish Championship (grade 3)
1996: 4th European Championship (grade 2)
1st Alandia Match (grade 2)
1st Finnish Championship (grade 3)
13th Swedish Match (grade 1)
1st Finlandia Cup (grade 4)
(9-16th) Bermuda Brut Gold Cup (grade 1)

Fleet Racing:
Scandinavian Champion H-Boat 1985, 1986, 1987 and 1988.
Finnish Champion H-Boat 1988, 1992 and 1996.
World Championship bronze H-boat 1988 (Holbæk, Denmark)
Swedish Champion 606 1999 (Lysekil), 2005 (Åmål) and
2007 (Gävle).
Finnish Champion 606 2001,2002 and 2004.
Scandinavian Goldcup winner 5.5M 1989 (Houston, Texas)
Scandinavian Goldcup winner 5.5M 1995 (Hanko, Finland)
World Championship bronze 5.5M 1992 (Nassau, Bahamas)
World Championship silver 5.5M 1993 (Hankø, Norway)
World Championship bronze 5.5M 1995 (Hanko, Finland)
World Championship silver 5.5M 2003 (Benodet, France)
World Championship bronze 5.5M 2004 (Lake Garda, Italy)
World Championship silver 5.5M 2005 (Sydney, Australia)
European Championship silver 5.5M 2004 (Hankø, Norway)
Dutch Champion 5.5M 1996 (Muiden)
Dutch Champion 5.5M 2003 (Medemblik)
Finnish Champion classic 6mR 2005 on “Fridolin”
Nordic Champion classic 6mR 2003 on “Fridolin”
World Championship bronze classic 6mR 2005 on “Fridolin”
Helmsman on IMX 40 “Birgitta” at IMS 600 Europeans 2004
in Kiel, 6th place.
Helmsman on Swan 38 “Lumikki” at Nautor´s Swan Cup 2002
In Porto Cervo.
Soling campaign for Olympics 1988 in Korea (did not make it)
Participated in Whitbread Round the World 1989 (two legs).
Yachtsman of the year in Finland award 1994.
Ålandstidningen sportsachievement of the year 1988?