Rikscupen i Gävle

Gävle bjöd på allt i väderväg. Utav 23 anmälda båtar dök endast 16 båtar upp. Från S606k kom endast två båtar vilket jag tycker är synd.

001

Lördagen var det varmt, soligt och svaga vindar. Vinden tilltog under dagen och efter lite väntan seglade vi fyra race. Första racet hittade Gävle båten SWE858 vinden bäst och två kom nykomlingen Pontus i SWE420. Trea kom favoriten Conny. Sedan spikade Conny tre spikar genom finns starter nere vid läbojen. Själv gjorde vi ett misstag i varje race. Två race blev starten misslyckad och två rundningar missade vi. Det är inte roligt att tappa 8 båtar i en rundning. Vi måste bli bättre i rundningarna för att få bättre resultat. En gång trängde sig en båt mellan oss och märket i kryssrundningen och det gjorde att vi vart uträngda få felkant och komma alldeles fel i länsrundningen.

På kvällen vart det regatta middag med god mat sedan vart det sängen. Under regatta middagen började det ett omslag i vädret och det började dugga.

Söndagen.

Började med regn och en vind som till början var hård och ökade. Vid en vindby vurpade tre 606 samtidigt. Första seglingen kom SWE-271 bäst iväg och höll ledningen hela racet. Andra racet kom SWE-420 väg bäst och gjorde en bra första kryss. Men tyvärr var de en av tre som gjorde en vurpa. De försökte gippa i den hårda vinden och de misslyckade. Strax efter deras vurpa tog samtliga ner sina spinnrakrar. Ledningen tog Conny över och enkelt tog de en spik. Själv var vi staxt efter Conny men mitt på sista kryssen gick bommen rakt av och vi fick bryta regattan.

Sista racet vart det endast 7 till start av 16 deltagare. Där spikade SWE-858.

Conny vann före två Gävlebåtar: Ulf Andrén och Lars Östlund.

Tack Gävle SS för en trevlig helg.