Rykten och sanningar i 606 klassen

Snart är 2019 över och Sveriges härligaste entypsklass går in i ett nytt årtionde med full fart. Det är just nu inte riktigt högsäsong men det händer en del även på vintern.

SM
2020 års SM går som bekant av stapeln i Söderhamn vilket kommer bli en höjdare i år. De som var med i Hudik/Hölick för ett par år sedan vet hur fint det kan bli. Ryktesvägen händer det mycket i Norrland, Sundsvall som inte hade några 606or för ett drygt år sedan har nu i höst dammsugit marknaden i Sverige och  Åland och är nu i December en 7 båtar stark flotta som siktar på SM. Lägger vi sedan till redan starka Hudiksvall och SM orten Söderhamn så är det ca 20 aktiva 606or i närregionen…. Plus de som ryktesvägen söker potentiella SM vinnarbåtar men ännu ej hittat rätt..

När vi pratar vinnarbåtar så har Söderhamnsseglarna Thomas och Erik i mycket snabba, hala(och fula) SWE101 växlat upp till SWE935(från Åland) vilket gör dem ännu hetare till årets regattor. SWE101 är såld till Sundvall till en ytterligare satsande besättning. Båda hälsar att förhållandena i Söderhamn kan vara lite västkustlik och att mycket vind är beställt.

I stockholmsregionen vet vi att flertalet besättningar från bland annat andra entypsklasser sneglar på 606 vilket är kul, ryktesvägen har en besättning redan köpt. Vi hoppas också få se fler hemkära 08or på SM i år, det är dags att vända den trenden.

Nytt segelmakeri!
Som några säkert märkte så seglade det runt ett nytt segelmärke gångna säsongen. Det var nygamla Marinex som återuppstod och förutom att det enligt många var snyggt också visade sig vara snabbt med en 2a plats på SM.

Det är kul att fler segelmakare engagerar sig och kommer med nyheter. Som de flesta vet så seglar många 606 på större båtar och ofta används samma segelmärke på lilla och stora båten vilket gör 606 klassen fortsatt intressant för segelmakerierna. Det har under några år pratats om att Gransegel är på gång igen, blir det i år kanske?

Sail clinic!
Svenska Seglarförbundet och North Sails planerar att ”samarrangerar” en träningshelg för dig som vill utvecklas som kappseglare. Man kommer att fokusera på entypsbåtar med spinnaker. Ambitionen hos SvSF är att få till tre stycken ”clinics” på vardera ost, syd och väst för att nå så många som möjligt. Svenska 606-förundet har tillsammans med Stockholms 606-klubb anmält intresse för att vara med och arrangera den här ”clinic’en” . Preliminärt datum för detta är 24/4 – 26/4. Boka upp de datumen redan nu.

– Vi ser fram emot detta event och vet att det är uppskattat av seglarna. Det blir träning och

kappsegling i en skön mix. Under kappseglingarna låter vi coacherna vara med på havet och ge seglarna tips och råd, säger Henrik Ottosson vd på North Sails, Sverige.

Det blir träning med coacher på vattnet på fredagen och halva lördagen följt av teori. På lördag eftermiddag och söndag fram till 13.00 blir det kappsegling. Vi har som målbild att detta ska vara detta event ska vara till självkostnadspris för att så många som möjligt ska kunna vara med.

Som sagt det är en del på gång och vi har inte nått nyår ännu. En ny rykten och sanningar kommer en bit in på nya året.

GOD JUL & GOTT NYTT ÅR