Stockholm seglarförbund hade ett seminarium

”Hur främjar vi kappsegling i Stockholmsområdet”

Vi var 4st aktiva 606 seglare som deltog aktivt på detta seminarium.

Jag, Pelle Nihlmark, Sven Wallin och Charlotte Sommarin

Totalt var det ca 50 personer samlade i en trång lokal under två ynkliga timmar.

Här presenterade man två bra exempel. S606k och MKS

S606K är Stockholms 606 klubb på Lidingö och MKS är Mälarhöjdens Kanotsällskap

Pelle Nihlmark presenterade S606k.

Pelle förklarade vad han trodde att S606K har gjort för att bli framgångsrik och vad de gör för att förbli framgångsrik. Pelle tyckte att gemenskap och information är viktigt. Att bedriva kappseglingen på en nivå där personangrepp inte uppstår.11 båtar snittar på deras kvällsseglingar.

MSK presenterade sin Lasersegling. Grunden till Laserseglingen ligger i bra ungdomsverksamhet och bra stämning. Ännu än gång pointerar man att gemenskap är viktigt. Det är också viktigt att komma ut med information och verksamheten.

Efter denna presentation började en diskussion om allt möjligt allt från problem i Cumulus klassen till LYS i Nynäshamn. Många inkl mig hade åsikter om vad som borde göras. Många är kritiska till klubbverksamheten i Stockholm. Det är få klubbar som ger förtur till kappseglande båtar. Några tycker att vi har behöv av anläggningar centralt i Stockholm där det finns seglingsbartvatten. Några undrar varför man inte får fler segelbåtar att börja kappsegla. Diskussionerna fanns också att dela upp Stockholm i fler lokala regioner. Ett problem till som diskuterades är att få ihop en kritisk massa för att en verksamhet ska kunna komma igång.

Problem som togs upp:

Det finns behov seglings anläggningar centralt i Stockholm. Men däremot finns det utan för Stockholm innerstad många anläggningar som har kapacitet att ta fler båtar bl.a Nynäshamn, Ekerö (Rastaholm). Behöver man en ny anläggning på Storavärtan?

Är seglare villiga att betala för en anläggning som drivs med anställd personal?

Vad jag tror:

Några klubbar i Stockholm måste ändra på stadgarna och prioritera kappseglande båtar. Viktigare att få igång nuvarande anläggningar än att finna nya.
Man måste gå ihop lokalt i mindre regioner och börja segla en kölbåt/jolle och göra detta från en existerande klubb som har intresse för aktiv verksamhet. För att få igång detta måste man hitta eldsjälar som driver verksamheten lokalt i klubben
Man måste starta en gemensam hemsida/blogg där man kan få information om kappsegling i regionen. Där man får information geografisk utbredning på entypsegling och vad som händer. En blogg där fler klassförbund/klubbar skriver om det som händer i närområdet.
Viktigt att segling skapar stor gemenskap inom gruppen.
Det är viktigt att få nya seglare in i sin verksamhet hela tiden. Stoppar man flödet av nya seglare i en verksamhet kommer den självdö.

Vad jag inte tror på:

Att StSF ska bedriva ett seglingscenter i Stockholm där kostnaderna kommer att bli så att det endast är överklassen som har råd att segla. Segling kostar pengar och jag tror att få är villiga att ytligare utöka kostnader med dyra anläggningar.

Vad kan då StSF göra?

Hjälpa till att påverka klubbar att anpassa sin verksamhet på ett sådant sätt så att man främjar kappsegling inom klubben.
Hjälpa klubbar med kappseglingskunskap ex. tränare och funktionärer.

/Mårten Blixt