HAMEL SAILS, suverän sponsor i Rikscupen för 606!

Segelmakarna Hamel Sails har under senaste tre åren varit 606-Förbundets sponsorer för Rikscupen. Med ett krysställ en spinnaker och hederspriser till de tre bästa båtarna i cupen har de osvikligt stöttat klassen och seglarna på ett hedersvärt sätt!

För att så många seglare som möjligt skall gynnas har seglen lottats ut vid Rikscupfinalen som gått i Lidköping första helgen i oktober. För varje deltävling har varje deltagande båt erhållit en lott, har man exempelvis deltagit fem gånger, erhöll man fem lotter.

Vid årets final i Lidköping var det Förbundets trogne och suveräna kassör Polly Malmberg som stod för lottdragningen. Spänningen hängde i luften när hon drog den första lotten som avsåg storseglet. Stort jubel när seglet gick till lycklige vinnaren SWE 500 Niklas och Johan från Stockholm. Tystnaden sänkte sig och näste båt med flyt var SWE 271 Jonas och Johnny från Borstahusen som vann focken. Slutligen var det spinnakern kvar. Som grädde på moset efter finalsegern i Rikscupen gick seglet till SWE 909 Mikael och Charlotte.

Seglarna fick inte bara nysydda fina segel. De låg i superschyssta segelsäckar där framför allt spinnakersäcken gjorde succé. ”NK standard” var det allmänna omdömet och diskussionen var snabbt igång hur man trimmar en Hamelspinnaker på bästa sätt. Nu återstår det bara att se vilka seglare som bytt segelmärke till nästa år!