606-Förbundet har fått en exklusivintervju med årets hetaste namn. Han är 41 år och har två gånger i år tagit färjan över från Åland till Sveariket. Båda gångerna åkte han hem med en ”guldmedalj” i fickan. Daniel Mattssons prestation verkar ouppnåbar. Här delar han med sig några av sina knep.
Grattis till vinsten i Uppsala! Många säger att tävlingen på grund av de ostadiga vindarna var lite av ett turspel. Men ändå så vinner alltid samma båtar – och fram för allt så vinner oftast du. Hur går du till väga när vindarna skiftar så pass mycket?
Tack! Visst är det tur inblandad, när vindarna skiftar så mycket som i Uppsala. Men det gäller att kalkylera riskerna hela tiden, när man seglar i skiftande vind. Vi seglar nästan alltid lite konservativt och går nästan aldrig ut långt bort från huvudklungan. Vi satsar inte på spikar utan försöker att gå bättre än huvudklungan och strunta i om det sticker iväg någon enstaka båt. Jämnheten under en regatta brukar ju löna sig.
Daniel Mattsson med sin reguljära gast Johan Nyström in action.
I Uppsala seglade han med Anders Johnsson.
Hur visste du i Uppsala vilken sida av banan du skulle välja?
Vi resonerar alltid mycket i båten. Så efter en stund kommer vi fram till en plan, som inte alltid håller, men då har man i alla fall haft en idé om var man tror det är bäst. Sedan var det bra att starbåtarna startade före oss i Uppsala, då fick man lite information i förväg genom att titta på dem.
Vilka kunskaper om meteorologi spelar in när du seglar?
Inte så många faktiskt. Visst tittar vi på om det finns mörka moln på himlen och tar in det i beräkningen. Sedan funderar man om en sjöbris skall vrida med solen, och kanske kollar vi på en väderrapport, men annars har jag inte så mycket tankar kring det.
Vår nästa SM-mästare?
Du verkar också ha den bästa farten i båten. Vad är det viktigaste för att gå fort?
Jag tror att det är viktigt att vara aktiv med storskotet i 606:an. Speciellt i byig och vridig vind. Jag kör storskotet hela tiden. När en hård vindby kommer, så drar jag inte i häcken eller släpper ner den på ledvagnen. Istället släpper jag lite på skotet. När man är inne i byn ”krämar” man in skotet så hårt det går. Då får man in fina lyft.
Är du noggrann med riggspänningen?
Vi har ett grundtrim enligt North-Sails trimguide och ändrar sedan ingenting på riggen. Det enda vi gör är att släppa lite på förstaget när det är riktigt, riktigt lätt vind. Men det är ganska sällan vi ändrar något. Vantskruvarna rör vi aldrig. Vi fokuserar på taktiken och konkurrenterna i stället.
Din båt var ny när du köpte den. Har du modifierat din köl under åren du har haft båten?
Det har kommit fram lite rost längst ner som jag slipat bort och satt grundfärg på. Lite rost har vi alltid. Annars har jag knappt gjort något under de två säsongerna vi har haft båten. Den är som den kom från fabriken.
Johan Nyström och Daniel Mattsson blev FM-mästare 2005.
De regelbundna kvällsseglingarna i Mariehamn,
med ibland upp till 17 båtar vid startlinjen,
nämner han som en av anledningarna till hans framgång.
Du verkar – i alla fall utifrån sett – vara en väldigt lugn seglare. Hur håller du dina nerver i styr? Hur känner du dig i hetsiga situationer?
Jag har seglat mycket Match Race med Staffan Lindberg och där är situationerna minst sagt hetsiga. Man lär sig med tiden att ta det lugnt. För tio år sedan var jag nog mycket hetsigare, men har insett att man skall fokusera på seglingen i stället. Man vinner helt enkelt inget på att jaga upp sig. Mina gastar brukar lugna ner mig om jag blir för negativ och hetsig. Däremot måste ju snabbheten växla med tanke på situationen och vindstyrka.
Hur förbereder du dig på årets SM?
Jag seglar förstås mycket bland annat våra onsdagsseglingar med upp till 17 båtar på linjen på ÅSS. Det är den bästa träningen, eftersom det är så tighta race med duktiga seglare. Under vinterhalvåret spelar jag mycket badminton och innebandy, men på sommaren blir det inte så mycket fys-träning.
Varför började du överhuvudtaget med 606?
Jag seglade mycket H-båt, matchrace och havskappsegling som gast i början och mitten på 90-talet. När H-båten tacklade av i Finland och Sverige 1996 bestämde sig några på ÅSS att satsa på 606. Det var många gastar som då började styra istället, bland andra jag själv. Vi är ett bra gäng på ÅSS som seglar 606, så det var ett lätt val.
Vad har du för mål på SM 2008 i Oxelösund?
Vi har tre silver och några bronsmedaljer i SM. Ett guld skulle således sitta fint.
Elke Cronenberg